Како се мери интелигенцијата кај луѓето и колку е македонскиот просек?

Резултатите од мерењето на IQ во Северна Македонија покажуваат дека просечниот коефициент на интелигенција е близу до светскиот просек. Меѓутоа, овие резултати треба да се толкуваат со внимание, имајќи предвид дека IQ тестовите мерат само дел од когнитивните способности и дека постојат бројни фактори кои можат да влијаат на резултатите.

Интелигенцијата се мери на различни начини, зависно од тоа каков аспект на интелигенцијата сакаме да измериме. Најчестиот начин е преку тестови на интелигенција (IQ тестови). Еве преглед:

🔍 1. IQ тестови (Intelligence Quotient)

Овие тестови се дизајнирани да го измерат:

  • Логичко размислување

  • Вербална способност

  • Просторно размислување

  • Математички вештини

  • Брзина на обработка на информации

Примери на IQ тестови:

  • Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS) – за возрасни

  • Stanford-Binet Intelligence Scales – класичен тест

  • Raven’s Progressive Matrices – тест без јазик, базиран на обрасци

IQ резултатот се базира на просекот од населението:

  • Просечен IQ: 90–110

  • Под просек: под 90

  • Над просек: над 110

  • Генијалност: над 130

🧠 2. Мултипли интелигенции (Howard Gardner)

Според Гарднер, интелигенцијата не е една димензија. Тој предлага 8 типа на интелигенција, како:

  • Лингвистичка

  • Логичко-математичка

  • Музичка

  • Телесно-кинестетичка

  • Просторно-визуелна

  • Интерперсонална (разбирање на други)

  • Интраперсонална (самопознавање)

  • Натуралистичка

Оваа теорија не користи класични тестови, туку набљудување, интервјуа и практични задачи.

⚙️ 3. Емоционална интелигенција (EQ)

Оваа интелигенција се однесува на:

  • Препознавање и управување со сопствени емоции

  • Емпатија кон другите

  • Меѓучовечки односи

Може да се мери со тестови како:

  • EQ-i (Emotional Quotient Inventory)

  • MSCEIT (Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test)

🧪 Важно:

  • Ниеден тест не е совршен.

  • Културолошки и јазични разлики можат да влијаат на резултатите.

  • Интелигенцијата не е фиксна – може да се развива преку учење и искуство.

Резултатите од мерењето на просечниот коефициент на интелигенција (IQ) на населението во Северна Македонија варираат во зависност од изворот и методологијата на тестирање. Еве преглед на некои од најновите податоци:

📊 Просечен IQ во Македонија според различни извори

  • International IQ Test (2023): Според податоците објавени од МИА, Македонците имаат просечен IQ од 98.83, што ги поставува на 49-то место во светот.

  • BRGHT IQ Test: Според податоците од BRGHT, просечниот IQ во Северна Македонија изнесува 99.45, што ја поставува земјата на 125-то место по просечен IQ. Brght

  • Worldwide IQ Test: Според податоците од Worldwide IQ Test, просечниот IQ во Македонија е 101.30, што ја поставува земјата на 39-то место во светот.

🌍 Рангирање во регионот

Во споредба со соседните земји, резултатите се следни:

  • Бугарија: 101.71

  • Србија: 100.66

  • Хрватска: 99.73

  • Босна и Херцеговина: 99.57

  • Црна Гора: 99.34

  • Грција: 97.51

  • Албанија: 97.28

🧠 Културни и социо-економски фактори

Важно е да се напомене дека IQ тестовите мерат само дел од когнитивните способности и дека резултатите можат да бидат под влијание на различни фактори, вклучувајќи: 

  • Образовен систем: Квалитетот и пристапот до образование може да влијаат на развојот на когнитивните способности. 

  • Културни разлики: IQ тестовите можат да бидат културно пристрасни, што може да влијае на резултатите.

  • Социо-економски статус: Приходот и условите на живот можат да влијаат на можностите за учење и развој.

Според Дојче Веле, иако овие резултати нудат статистички податоци, важно е да се има предвид дека интелигенцијата е сложена и многуфасетна карактеристика која не може целосно да се измери со IQ тестови.

🧩 Заклучок

Резултатите од мерењето на IQ во Северна Македонија покажуваат дека просечниот коефициент на интелигенција е близу до светскиот просек. Меѓутоа, овие резултати треба да се толкуваат со внимание, имајќи предвид дека IQ тестовите мерат само дел од когнитивните способности и дека постојат бројни фактори кои можат да влијаат на резултатите.