Дислексијата е нарушување на учењето кое вклучува тешкотии при читањето поради проблеми со идентификување на говорните звуци и учење како тие се поврзани со буквите и зборовите (декодирање). Исто така наречена попреченост во читањето, дислексијата е резултат на индивидуалните разлики во областите на мозокот кои го обработуваат јазикот.
Дислексијата не се должи на проблеми со интелигенција, слух или вид. Повеќето деца со дислексија можат да успеат на училиште со туторство или специјализирана програма за образование. Важна улога игра и емоционалната поддршка.
Иако не постои лек за дислексијата, раната проценка и интервенција резултираат со најдобар исход. Понекогаш дислексијата останува недијагностицирана со години и не се препознава до зрелоста, но никогаш не е доцна да се побара помош.
Симптоми
Знаците на дислексија може да биде тешко да се препознаат пред вашето дете да влезе во училиште, но некои рани индиции може да укажуваат на проблем. Штом вашето дете ќе достигне училишна возраст, наставникот на вашето дете може да биде првиот што ќе забележи проблем. Сериозноста варира, но состојбата често станува очигледна кога детето почнува да учи да чита.
Пред училиште
Знаците дека мало дете може да биде изложено на ризик од дислексија вклучуваат:
Доцна зборување
Учење нови зборови полека
Проблеми со правилно формирање на зборови, како што се менување на звуците во зборови или збунувачки зборови што звучат слично
Проблеми со помнење или именување букви, бројки и бои
Тешкотии во учењето расадник или играње игри со римување
Училишна возраст
Откако вашето дете е на училиште, симптомите на дислексија може да станат поочигледни, вклучувајќи:
Читање далеку под очекуваното ниво за возраста
Проблеми со обработката и разбирањето на она што се слуша
Тешкотии да го најдат вистинскиот збор или да формираат одговори на прашања
Проблеми со сеќавањето на редоследот на нештата
Тешкотии со гледање (и повремено слушање) сличности и разлики во буквите и зборовите
Неможност да се изговори изговорот на непознат збор
Тешкотии во правописот
Трошење невообичаено долго време за завршување на задачи кои вклучуваат читање или пишување
Избегнување на активности кои вклучуваат читање
Тинејџери и возрасни
Знаците на дислексија кај тинејџерите и возрасните се многу слични на оние кај децата. Некои вообичаени симптоми на дислексија кај тинејџерите и возрасните вклучуваат:
Тешкотии со читање, вклучително и гласно читање
Бавно и трудоинтензивно читање и пишување
Проблеми со правописот
Избегнување на активности кои вклучуваат читање
Погрешно изговарање имиња или зборови, или проблеми со враќањето на зборовите
Трошење невообичаено долго време за завршување на задачи кои вклучуваат читање или пишување
Тешкотии да се сумира приказна
Проблеми со учење странски јазик
Тешкотии со математички задачи со зборови
Кога да одите на лекар
Иако повеќето деца се подготвени да научат читање во градинка или прво одделение, децата со дислексија често имаат проблем да научат да читаат до тој момент. Разговарајте со вашиот давател на здравствена заштита ако нивото на читање на вашето дете е под она што се очекува за возраста на вашето дете или ако забележите други знаци на дислексија.
Кога дислексијата останува недијагностицирана и нелекувана, тешкотиите со читањето во детството продолжуваат и во зрелата возраст.
Причини
Дислексијата произлегува од индивидуалните разлики во деловите на мозокот кои овозможуваат читање. Има тенденција да се одвива во семејства. Се чини дека дислексијата е поврзана со одредени гени кои влијаат на тоа како мозокот го обработува читањето и јазикот.
Фактори на ризик
Семејната историја на дислексија или други пречки во читањето или учењето го зголемува ризикот од дислексија.
Компликации
Дислексијата може да доведе до неколку проблеми, вклучувајќи:
Проблеми со учењето. Бидејќи читањето е основна вештина за повеќето други училишни предмети, детето со дислексија е во неповолна положба во повеќето класови и може да има проблеми да остане во чекор со врсниците.
Социјални проблеми. Ако не се лекува, дислексијата може да доведе до ниска самодоверба, проблеми со однесувањето, анксиозност, агресија и повлекување од пријателите, родителите и наставниците.
Проблеми како возрасни. Неможноста за читање и разбирање може да ги спречи децата да го достигнат својот потенцијал додека растат. Ова може да има негативни долгорочни образовни, социјални и економски влијанија.
Децата кои имаат дислексија се изложени на зголемен ризик да имаат нарушување на вниманието/хиперактивност (АДХД) и обратно. АДХД може да предизвика тешкотии во задржувањето на вниманието. Исто така, може да предизвика хиперактивност и импулсивно однесување, што може да го отежне лекувањето на дислексијата.
Дијагноза
Не постои единствен тест кој може да дијагностицира дислексија. Се земаат предвид голем број фактори, како што се:
Развојот на вашето дете, образовните проблеми и медицинската историја. Давателот на здравствена заштита веројатно ќе ви постави прашања за овие области. Исто така, давателот ќе сака да знае за какви било состојби што се јавуваат во семејството, вклучително и дислексија или кој било друг вид на попреченост во учењето.
Прашалници. Давателот може да побара од вашето дете, старателите или наставниците да пополнат прашалници. Од вашето дете може да биде побарано да направи тестови за да ги идентификува читањето и јазичните способности.
Тестови за вид, слух и мозок (невролошки). Овие можат да помогнат да се утврди дали некое друго нарушување може да предизвика или да додаде потешкотии во читањето на вашето дете.
Психолошка евалуација. Давателот може да ви постави прашања вам и на вашето дете за подобро да го разбере менталното здравје на вашето дете. Ова може да помогне да се утврди дали социјалните проблеми, анксиозноста или депресијата може да ги ограничуваат способностите на вашето дете.
Тестови за читање и други академски вештини. Вашето дете може да полага сет на образовни тестови и да ги анализира процесот и квалитетот на вештините за читање од експерт за читање.
Третман
Не постои познат начин да се поправат основните разлики во мозокот кои предизвикуваат дислексија. Сепак, раното откривање и евалуација за да се утврдат специфичните потреби и соодветен третман може да го подобрат успехот. Во многу случаи, третманот може да им помогне на децата да станат компетентни читатели.
Едукативни техники
Дислексијата се третира со користење на специфични образовни пристапи и техники и колку побрзо започне интервенцијата, толку подобро. Евалуацијата на вештините за читање на вашето дете, другите академски вештини и менталното здравје ќе им помогне на наставниците на вашето дете да развијат индивидуална програма за настава.
Наставниците може да користат техники кои вклучуваат слух, вид и допир за да ги подобрат вештините за читање. Помагањето на детето да користи неколку сетила за учење – на пример, слушање лекција со лента и следење со прст на обликот на употребените букви и изговорените зборови – може да помогне во обработката на информациите.
Третманот се фокусира на помагање на вашето дете:
Научете да ги препознавате и користите најмалите звуци што ги сочинуваат зборовите (фонеми)
Разберете дека буквите и низите од букви ги претставуваат овие звуци и зборови (фоника)
Разбирање на прочитаното (разбирање)
Читајте на глас за да изградите точност, брзина и изразување на читањето (флуентност)
Изградете вокабулар од препознаени и разбрани зборови
Доколку е достапно, туторските сесии со специјалист за читање може да бидат корисни за многу деца со дислексија. Ако вашето дете има тешка попреченост во читањето, можеби ќе треба почесто да се одржува туторство, а напредокот може да биде побавен.
Индивидуален образовен план
Во Соединетите Американски Држави, училиштата имаат законска обврска да преземат чекори за да им помогнат на децата на кои им е дијагностицирана дислексија со нивните проблеми со учењето. Разговарајте со наставникот на вашето дете за да организирате состанок за да создадете структуриран, пишан план кој ги прикажува потребите на вашето дете и како училиштето ќе му помогне на вашето дете да успее. Ова се нарекува Индивидуализиран образовен план (ИОП).
Ран третман
Децата со дислексија кои добиваат дополнителна помош во градинка или прво одделение често ги подобруваат своите вештини за читање доволно за да успеат во одделенска и гимназија.
Децата кои не добиваат помош до подоцнежните одделенија може да имаат поголеми потешкотии да ги научат вештините потребни за добро читање. Тие веројатно ќе заостанат академски и можеби никогаш нема да можат да се израмнат. На детето со тешка дислексија можеби никогаш нема да му биде лесно да чита. Но, детето може да научи вештини кои го подобруваат читањето и развива стратегии за подобрување на училишните перформанси и квалитетот на животот.
Што можат родителите да направат
Вие играте клучна улога во помагањето на вашето дете да успее. Можете да ги преземете овие чекори:
Решавајте го проблемот рано. Ако се сомневате дека вашето дете има дислексија, разговарајте со давателот на здравствена заштита на вашето дете. Раната интервенција може да го подобри успехот.
Читајте гласно со вашето дете. Најдобро е да започнете кога вашето дете е мало, но никогаш не е доцна да започнете. Воведувањето книги како играчка за бебињата поттикнува забава, учење и социјална интеракција со старателите. Читајте приказни на вашето дете. Исто така, обидете се да слушате снимени книги со вашето дете. Кога вашето дете е доволно старо, читајте ги приказните заедно откако вашето дете ќе ги слушне.
Работете со училиштето на вашето дете. Разговарајте со наставникот за тоа како училиштето ќе му помогне на вашето дете да успее. Вие сте најдобриот застапник на вашето дете.
Охрабрете го времето за читање. Одвојте време секој ден за читање со вашето дете. За да ги подобри вештините за читање, детето мора да вежба читање. Охрабрете го вашето дете да чита додека се развиваат вештините. Исто така нека вашето дете чита на глас за вас.
Поставете пример за читање. Одредете време секој ден да читате нешто ваше додека вашето дете чита – ова дава пример и го поддржува вашето дете. Покажете му на вашето дете дека читањето може да биде пријатно.
Што можат да направат возрасните со дислексија
Успехот во вработувањето може да биде тежок за возрасните кои имаат дислексија. За да помогнете во остварувањето на вашите цели:
Побарајте евалуација и наставна помош за читање и пишување, без оглед на вашата возраст
Прашајте за дополнителна обука и разумно сместување од вашиот работодавец или академска институција според Законот за Американци со посебни потреби
Академските проблеми не мора да значат дека личноста со дислексија не може да успее. Способните ученици со дислексија можат да бидат многу успешни со оглед на вистинските ресурси. Многу луѓе со дислексија се креативни и паметни и можеби се надарени за математика, наука или уметност. Некои дури имаат успешна писателска кариера.
Справување и поддршка
Емоционалната поддршка и можностите за постигнување во активности кои не вклучуваат читање се важни за децата со дислексија. Ако вашето дете има дислексија:
Бидете поддржувачи. Проблемот со учењето да чита може да влијае на самодовербата на вашето дете. Задолжително изразете ја вашата љубов и поддршка. Понудете охрабрување со фалење на талентите и силните страни на вашето дете. Разговарајте со училишниот персонал за да може да ги обезбеди услугите и поддршката што му е потребна на вашето дете за да успее.
Разговарајте со вашето дете. Објаснете му на вашето дете што е дислексија и дека тоа не е личен неуспех. Разбирањето на ова може да му помогне на вашето дете подобро да се справи со попреченоста во учењето.
Преземете чекори за да му помогнете на вашето дете да учи дома. Обезбедете чисто, тивко, организирано место за учење на вашето дете и одредете време за учење. Исто така, погрижете се вашето дете да се одмора доволно и да јаде редовни, здрави оброци.
Ограничете го времето поминато на екранот. Ограничете го времето на електронски екран секој ден и искористете го дополнителното време за вежбање читање.
Останете во контакт со наставниците на вашето дете. Често разговарајте со наставниците за да бидете сигурни дека вашето дете може да остане на вистинскиот пат. Доколку е потребно, погрижете се вашето дете да добие дополнително време за тестови кои бараат читање. Прашајте го наставникот дали тоа би му помогнало на вашето дете да ги сними часовите од денот за да ги репродуцира подоцна.
Придружете се на група за поддршка. Ова може да ви помогне да останете во контакт со родители чии деца се соочуваат со слични потешкотии во учењето. Групите за поддршка можат да обезбедат корисни информации и емоционална поддршка. Прашајте го вашиот давател на здравствена заштита или специјалистот за читање на вашето дете дали има групи за поддршка во вашата област.
Подготовка за вашиот состанок
Најпрво може да ги изнесете вашите проблеми со педијатарот на вашето дете или давателот на семејна здравствена заштита. За да се осигура дека друг проблем не е во основата на тешкотиите на вашето дете со читањето, давателот на услуги може да го упати вашето дете на:
Специјалист, како што е очен лекар (офталмолог или оптометрист)
Здравствен работник обучен за оценување на слухот (аудиолог)
Специјалист за нарушувања на мозокот и нервниот систем (невролог)
Специјалист за централен нервен систем и однесување (невропсихолог)
Специјалист за развој и однесување на децата (развоен и бихејвиорален педијатар)
Можеби ќе сакате да побарате член на семејството или пријател да дојде, ако е можно, за поддршка и да ви помогне да запомните информации.
Носењето училишна евиденција е особено корисно за евалуацијата што ја вршат давателите на здравствени услуги. Овие записи може да вклучуваат IEP или 504 план на вашето дете, картички за извештаи, писмени комуникации од училиштето забелешки за загриженоста и ограничен број на примероци од работата на вашето дете.
Еве неколку информации кои ќе ви помогнат да се подготвите за вашиот состанок:
Што можеш да направиш
Пред вашиот состанок, направете листа на:
Сите симптоми што ги доживува вашето дете и возраста кога симптомите првпат биле забележани, вклучително и сите симптоми што може да изгледаат неповрзани со причината за назначувањето
Клучни лични информации, вклучувајќи ги сите големи стресови или неодамнешни животни промени
Сите лекови, витамини, билки или други додатоци што ги зема вашето дете, вклучувајќи ги и дозите
Прашања што треба да му ги поставите на давателот на здравствена заштита за да ви помогне да го искористите најдоброто од вашиот состанок
Прашањата што треба да се постават може да вклучуваат:
Што мислите, која е причината за тешкотиите на моето дете со читањето?
Дали има други дијагнози што може да се поврзат или да се помешаат со дислексијата?
Какви видови тестови му требаат на моето дете?
Дали моето дете треба да посети специјалист?
Како се лекува дислексијата?
Колку брзо ќе видиме напредок?
Дали другите членови на семејството треба да се тестираат за дислексија?
Кои извори на помош или поддршка ги препорачувате?
Дали има некои брошури или други печатени материјали што можам да ги имам? Можете ли да препорачате некоја веб-страница?
Дали постојат локални образовни ресурси за дислексија?
Слободно поставувајте други прашања за време на вашиот термин.
Што да очекувате од вашиот лекар
Давателот на здравствена заштита веројатно ќе ви постави голем број прашања, како што се:
Кога првпат забележавте дека вашето дете има проблеми со читањето? Дали наставникот ви го привлече вниманието?
Како вашето дете напредува академски во училницата?
На која возраст вашето дете почна да зборува?
Дали сте пробале интервенции за читање? Ако е така, кои?
Дали забележавте какви било проблеми во однесувањето или социјални тешкотии за кои се сомневате дека може да се поврзани со проблемите со читањето на вашето дете?
Дали вашето дете има проблеми со видот?
Бидете подготвени да одговорите на прашања за да го искористите најдоброто од времето за закажување.