Хипократова заклетва-на што се обврзува секој лекар

Хипократова заклетва, етички кодекс кој му се припишува на античкиот грчки лекар Хипократ, усвоен како водич за однесување од страна на медицинската професија низ вековите и сè уште се користи во церемониите за дипломирање на многу медицински училишта. Иако малку се знае за животот на Хипократ - или, навистина, ако тој бил единствениот практичар во тоа време што го користел ова име - телото на ракописи, наречено Хипократова збирка (Corpus Hippocraticum), преживеало до денешно време.

Хипократова заклетва, етички кодекс кој му се припишува на античкиот грчки лекар Хипократ, усвоен како водич за однесување од страна на медицинската професија низ вековите и сè уште се користи во церемониите за дипломирање на многу медицински училишта. Иако малку се знае за животот на Хипократ – или, навистина, ако тој бил единствениот практичар во тоа време што го користел ова име – телото на ракописи, наречено Хипократова збирка (Corpus Hippocraticum), преживеало до денешно време.

Покрај тоа што содржи информации за медицински прашања, збирката отелотворува кодекс на принципи за наставниците по медицина и за нивните студенти. Овој код, или фрагмент од него, е пренесен во различни верзии низ генерации лекари како Хипократова заклетва.

Хипократ, (роден околу 460 г. п.н.е., остров Кос, Грција – починал околу 375 п.н.е., Лариса, Тесалија), антички грчки лекар кој живеел за време на класичниот период на Грција и традиционално се смета за татко на медицината. Тешко е да се изолираат фактите од животот на Хипократ од подоцнежните приказни раскажани за него или прецизно да се процени неговиот лек во лицето на вековната почит кон него како идеален лекар. Зачувани се околу 60 медицински списи кои го носат неговото име, од кои повеќето не се напишани од него. Тој е почитуван поради неговите етички стандарди во медицинската пракса, главно за Хипократовата заклетва, за која, се сомнева дека всушност тој не ја напишал.

Познато е дека додека Хипократ бил жив, му се восхитувале како лекар и учител. Неговиот помлад современ Платон се осврнува на него двапати. Во Протагора, Платон го нарекол Хипократ „Асклепијадата на Кос“, кој ги подучувал студентите за нормите колку да наплатат за своите услуги, и тој имплицирал дека Хипократ бил исто толку познат како лекар колку што биле Поликлит и Фидија како скулптори. Сега е нашироко прифатено дека „Асклепијада“ не бил храмски свештеник или член на еснаф на лекари, туку бил лекар што припаѓал на семејство кое произведувало познати лекари со генерации. Втората референца на Платон се јавува во Федрус, во кој Хипократ се нарекува познат Асклепијада кој имал филозофски пристап кон медицината.

Мено, ученик на Аристотел, во својата историја на медицината конкретно ги навел гледиштата на Хипократ за предизвикување на болестите, имено, дека несварените остатоци се создаваат со несоодветна исхрана и дека овие остатоци излачуваат пареа, кои генерално преминуваат во телото и предизвикуваат болести. . Аристотел рекол дека Хипократ бил наречен „Големиот лекар“, но дека бил мал по раст.

Ова се единствените постоечки современи, или речиси современи, референци за Хипократ. Петстотини години подоцна, грчкиот лекар Соран го напишал животот на Хипократ, но содржината на овој и на подоцнежните животи биле главно традиционални или имагинативни. Се чини дека Хипократ во текот на својот живот патувал нашироко во Грција и Мала Азија, практикувајќи ја својата уметност и поучувајќи ги своите ученици, а веројатно често предавал на медицинското училиште во Кос. Датумите на неговото раѓање и смрт се традиционални, но можеби се приближно точни. Несомнено, Хипократ бил историска личност, голем лекар кој имал трајно влијание врз развојот на медицината и врз идеалите и етиката на лекарот.

Репутацијата на Хипократ и митовите за неговиот живот и неговото семејство, почнале да растат во хеленистичкиот период, околу еден век по неговата смрт. Во овој период, Музејот на Александрија во Египет собирал за својата библиотека литературен материјал од претходните периоди во знак на славење на минатото величина на Грција. Колку што може да се заклучи, медицинските дела што останале од класичниот период (меѓу најраните прозни списи на грчки јазик) биле собрани како група и наречени дела на Хипократ (Corpus Hippocraticum). Лингвистите и лекарите последователно напишале коментари за нив и, како резултат на тоа, сите доблести на класичните медицински дела на крајот биле припишани на Хипократ и неговата личност изградена од нив.

Доблестите на записите на Хипократ се многу, и иако се со различна должина и литературен квалитет, сите се едноставни и директни, искрени во нивната желба да помогнат и немаат технички жаргон и разработен аргумент. Делата покажуваат толку различни погледи и стилови што не можат да бидат од една личност, а некои се јасно напишани во подоцнежните периоди. Сепак, сите дела на Корпусот споделуваат основни претпоставки за тоа како функционира телото и каква болест е, обезбедувајќи чувство за суштината и привлечноста на античката грчка медицина како што ја практикувале Хипократ и други лекари од неговата ера. Истакнати меѓу овие атрактивни дела се Епидемиите, кои даваат годишни записи за временските услови и придружните болести, заедно со поединечни истории на случаи и записи за лекување, собрани од градовите во северна Грција. Дијагнозата и прогнозата се честа тема. Други трактати објаснуваат како да се постават фрактури и да се лекуваат рани, да се хранат и утешат пациентите и да се грижи за телото за да се избегне болест. Расправите наречени Болести се занимаваат со сериозни болести, кои се движат од главата до стапалата, давајќи симптоми, прогнози и третмани. Има работи за женски болести, породување и педијатрија. Препишаните лекови, освен храната и локалните мелеми, се генерално прочистувачи за да се ослободи телото од штетните материи за кои се смета дека предизвикуваат болест. Некои дела тврдат дека медицината е навистина наука, со цврсти принципи и методи, иако експлицитната медицинска теорија е многу ретка. Лекот зависи од митологијата за тоа како функционира телото и како неговите внатрешни органи се поврзани. Митот е макотрпно конструиран од искуство, но мора да се запомни дека во времето на Хипократ немало ниту систематско истражување ниту дисекција на човечките суштества. Оттука, иако голем дел од пишувањето изгледа мудро и точно, има големи области каде што многу од напишаното е непознато.


Амбасадата, измислено дело што го поврзува семејството на Хипократ со критичните настани во историјата на Кос и Грција, била вклучена во оригиналната колекција на дела на Хипократ во Библиотеката во Александрија. Во текот на следните четири века, Амбасадата инспирирала други имагинативни списи, вклучително и писма помеѓу Хипократ и персискиот крал, а исто така и филозофот Демокрит. Иако очигледно се фиктивни, овие дела ја зајакнаа репутацијата на Хипократ, обезбедувајќи основа за подоцнежните биографии и традиционалната слика на Хипократ како татко на медицината. Уште други дела биле додадени на Хипократовиот корпус помеѓу неговата прва збирка и неговото прво научно издание околу почетокот на 2 век н.е. Меѓу нив беа Хипократовата заклетва и други етички списи кои пропишуваат принципи на однесување на лекарот.

Техничката медицинска наука се развила во хеленистичкиот период и потоа. Хирургија, фармација и анатомија напредни; физиологијата стана предмет на сериозни шпекулации; а филозофската критика ја подобри логиката на медицинските теории. Конкурентните училишта во медицината (прво емпиризмот, а подоцна и рационализмот) тврдеа дека Хипократ е потекло и инспирација на нивните доктрини. Во 2 век н.е., лекарот Гален од Пергам го развил својот прекрасен медицински систем, синтеза на претходните трудови и неговите сопствени додатоци кои станале основа на европската и арапската медицина во ренесансата. Гален бил аргументиран и долготрајно, честопати навредуван од современиците и претходните лекари, но во исто време, со претерана почит што го игнорирал петвековниот напредок, тој тврдел дека Хипократ бил изворот на сето она што тој самиот знаел и практикувал. За подоцнежните лекари, Хипократ бил извор на инспирација, додека потешкиот Гален ги понудил суштинските детали.
Како што минувало времето, почитта кон минатото морала да се бори со новите поими за научниот метод и новите откритија. Во тој процес, авторитетот на Гален бил уништен, но еминентноста на Хипократ како татко на медицината остана. Научниот напредок во областите како што се анатомијата, хемијата, микробиологијата и микроскопијата, особено почнувајќи од 16-тиот и 17-тиот век, бараше медицината на Гален да се критикува и ревидира дел по дел. Аргументите против Галенската медицина честопати беа поефикасни кога беа претставени како враќање на вистинската Хипократова медицина. Новата научна методологија се залагаше за враќање на набљудувањето и проучувањето на природата, напуштајќи го авторитетот на книгите. Едноставните и директни списи на Хипократовата збирка се читаат добро, како и примероци од емпириски текстови кои ја избегнуваат догмата. До крајот на 19 век, Гален бил ирелевантен за медицинската пракса, а општото знаење за медицинските списи на Хипократ почнало да бледнее. Сепак, денес Хипократ сè уште продолжува да ги претставува хуманите, етичките аспекти на медицинската професија.

Заклетвата ги диктира обврските на лекарот кон студентите по медицина и должностите на ученикот кон наставникот. Во заклетвата, лекарот се обврзува дека ќе препише само корисни третмани, според неговите способности и проценка; да се воздржи од предизвикување штета или повреда; и да живеат примерен личен и професионален живот.

Текстот на Хипократовата заклетва (околу 400 п.н.е.) даден подолу е превод од грчки на Френсис Адамс (1849). Се смета за класична верзија и се разликува од современите верзии, кои често се прегледуваат и ревидираат за да одговараат на промените во модерната медицинска пракса.

“Се колнам во лекарот Аполон, и во Ескулапиј, и во здравје, и во сите богови и божици, дека, според мојата способност и проценка, ќе ја држам оваа заклетва и оваа одредба – да го земам предвид оној што ме научи на ова. Уметноста ми е подеднакво драга како и моите родители, да ја споделам мојата суштина со него и да ги ублажам неговите потреби доколку е потребно; да го гледам неговото потомство исто како и моите браќа и да ги научам на оваа уметност, ако сакаат да ја научат, без надоместок или услов; и дека со заповед, предавање и секој друг начин на настава, ќе им дадам знаење за уметноста на моите синови и на моите учители и на учениците кои се обврзани со одредби и заклетва според законот на медицината, но на никој друг. Ќе го следам тој систем на режим кој, според мојата способност и проценка, го сметам за доброто на моите пациенти и ќе се воздржувам од се што е штетно и злобно. Нема да дадам смртоносен лек на никого ако ми се побара, ниту да предложам таков совет; и на ист начин нема да и дадам на жена песар за да направи абортус. Со чистота и светост ќе го поминам мојот живот и ќе ја практикувам својата уметност. Нема да ги исечам луѓето кои работат под камен, туку ќе оставам тоа да го прават луѓе кои се занимаваат со оваа работа. Во кои куќи ќе влезам, ќе влезам во нив за доброто на болните и ќе се воздржувам од секој доброволен чин на зло и расипаност; и, подалеку од заведувањето на жени или мажи, на слободни и робови. Што и да, во врска со мојата професионална пракса или не, во врска со тоа, гледам или слушам, во животот на луѓето, за што не треба да се зборува во странство, нема да откријам, сметајќи дека сето тоа треба да се чува во тајност. . Додека продолжувам да ја чувам оваа заклетва непрекршена, нека ми биде дадено да уживам во животот и практикувањето на уметноста, почитувани од сите луѓе, во сите времиња! Но, дали треба да ја прекршам и да ја прекршам оваа заклетва, нека ми биде обратното!”

ХИПОКРАТОВА ЗАКЛЕТВА: МОДЕРНА ВЕРЗИЈА

Се колнам дека ќе го исполнам, според моите способности и проценки, овој завет:

Ќе ги почитувам тешко стекнатите научни придобивки на оние лекари по чии чекори чекорам и со задоволство ќе го споделам таквото знаење како што е моето со оние што треба да следат.

Ќе ги применам, за доброто на болните, сите мерки [кои] се потребни, избегнувајќи ги тие двојни замки на претераното лекување и терапевтскиот нихилизам.

Ќе се сетам дека има уметност во медицината, како и науката, и дека топлината, сочувството и разбирањето може да го надминат ножот на хирургот или лекот на хемичарот.

Нема да се срамам да кажам „не знам“, ниту ќе пропуштам да ги повикам моите колеги кога се потребни вештини на друг за закрепнување на пациентот.

Ќе ја почитувам приватноста на моите пациенти, бидејќи нивните проблеми не ми се обелоденети што светот може да ги знае. Посебно морам да чекорам со внимание во прашањата на животот и смртта. Ако ми е дадено да спасам живот, сето тоа благодарам. Но, можеби е во моја моќ да одземам живот; оваа огромна одговорност мора да се соочи со голема понизност и свесност за мојата сопствена слабост. Пред се, не смеам да играм кај Бог.

Ќе се сеќавам дека не лекувам табела со треска, канцероген израсток, туку болно човечко суштество, чија болест може да влијае на семејството и економската стабилност на личноста. Мојата одговорност ги вклучува овие поврзани проблеми, доколку сакам соодветно да се грижам за болните.

Ќе ја спречам болеста секогаш кога можам, зашто превентивата е поповолна од лечењето.

Ќе се сеќавам дека останувам член на општеството, со посебни обврски кон сите мои ближни, оние здрави умот и телото како и немоќните.

Ако не ја прекршам оваа заклетва, нека уживам во животот и уметноста, почитувани додека живеам и се сеќавам со љубов потоа. Нека секогаш постапувам така што ќе ги зачувам најдобрите традиции на мојот повик и нека долго ја доживувам радоста на исцелувањето на оние што бараат моја помош.

Напишано во 1964 година од Луис Лазања, академски декан на Медицинскиот факултет на Универзитетот Тафтс и се користи во многу медицински училишта

Извор:ТУКА